حضرت زینب (س) در روز یازدهم محرم وقتی که در گوداب قتلگاه کنار بدن پاره پاره برادرش امام حسین علیه السلام آمد، بجای ناله و ضعف و با استواری و عظمت در برابر دشمن غدار و وحشی آن بدن را با دست هایش اندکی بلند نمود و عرض کرد: “الهی تقبل منا هذا القربان(1)؛ خدایا! این قربانی را از ما بپذیر.”

و در روایتی دیگر آمده، عرض کرد:”اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان(2)؛ خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر!”

این تعبیر نشان دهنده نهایت فروتنی و سپاسگزاری حضرت زینب سلام الله علیها در پیشگاه خدا است، و در عین حال تیری همچون شهاب ثاقب بر قلب دشمن است که هان ای دشمنان سنگدل هرگز نپندارید که ما خوار شده ایم، بلکه ما سرافراز هستیم، چرا که برای خدا قربانی داده ایم.

 بر همین اساس، در مجلس ابن زیاد در کوفه, ابن زیاد با گستاخى و بى ادبى در حضور بازماندگان شهیدان به زینب(س) گفت: ((حمد و سپاس خداوندى را که شما را رسوا کرد و دروغ شما را آشکار نمود.)) اگر این سخن گستاخانه بى جواب مى ماند، به روحیه بازماندگان شهیدان آسیب مى رسید و اثر منفى مى گذاشت، ولى زینب(س) با کمال قاطعیت در پاسخ او فرمود: ((انما یفتضح الفاسق و یکذب الفاجر و هو غیرنا؛ فقط شخص فاسق رسوا مى شود، و بدکار دروغ مى گوید و او دیگرى است، نه ما.))

و باز او از روی شماتت به زینب سلام الله علیها گفت: “دیدی که خداوند با برادر و خاندانت چه کرد؟” در پاسخ فرمود: ” مَا رَاَیتُ إِلاَّ جَمِیلا …؛ جز زیبایی چیزی ندیدم، اینان افرادی بودند که خداوند مقام ارجمند شهادت را سرنوشتشان ساخت، از این رو داوطلبانه به آرامگاه های خود شتافتند، و بزودی خداوند بین آنان و تو جمع کند، تا تو را به محاکمه بکشند، اکنون بنگر در آن محاکمه چه کسی پیروز و چه کسی شکست خورده و درمانده است؟ مادرت به عزایت بنشیند، ای پسر مرجانه.”(3)

پی نوشتها:

1- علامه سید عبدالرزاق مقرم، مقتل الحسین، ص379.

2- علامه بیرجندی، کبریت الاحمر، ص376.

3- علامه طبرسی، اعلام الوری، ص247/ کامل ابن اثیر، ج4، ص82.

منبع:

– سایت خبر آنلاین