بسمه تعالی

سومین همایش سفیران مهربانی روز جمعه 30 مهر ماه با حضور خیرین موسسه مهر امام هادی علیه السلام (ماه) در ساختمان کتابخانه ملی ایران برگزار گردید. هزینه برگزاری همایش توسط شرکتهای امن افزار گسترشریف، بن ریل، اندیشه کده اینترنتی، صنایع سیمان شهرکرد، همراه اول و شرکت مهندسی پزشکی زمر تامین شده بود.

در ابتدای ورود از میهمانان ثبت نام به عمل می آمد و بسته ای شامل نشریه، بروشور و برگه نظرسنجی همایش  به این عزیزان اهدا می شد. پس از ثبت نام در طول یک راهرو قرار  می گرفتیم که دو طرف آن با نقاشی های فرشته های موسسه بشکل زیبایی تزیین شده بود.

در انتهای راهرو سالنی قرار داشت که میهمانان در آنجا با انواع کیک شکلاتی و خامه ای به همراه چایی و نسکافه پذیرایی می شدند.

مسئول موسسه هم در انتهای راهروی نقاشی ها، کنار کارهای دستی بچه ها ایستاده بود و به مهمان ها خوش آمد می گفت.

غرفه فروش محصولات و تکفل ایتام نیز در همین سالن برقرار بود. غرفه تولیدات ایتام شامل انواع شیرینی های خانگی  و محصولات صنایع دستی مانند کیف دستی، لیف و اسکاج و… بود که با دقت و کیفیت خوب جهت ارایه تولید شده بودند.

مسئول غرفه فروش محصولات ایتام قیمت هایی برای این محصولات در نظر گرفته بودند. اما تاکید ایشان بر این بود که اگر افراد تمایل داشته باشند می توانند جهت کمک بیشتر به مددجویان هزینه ی بیشتری از مبلغ مورد نظر بپردازند. پذیرایی و دید و بازدید مهمان ها که عموما از خیرین بودند تا حوالی اذان مغرب طول کشید. بعد از اذان و اقامه نماز، مهمان ها به سمت سالن همایش راهنمایی شدند و برنامه رسمی همایش شروع شد.

برنامه با پخش سرود ملی آغاز و با قرائت قرآن توسط قاری، جلسه رسمی شد . مجری برنامه آقای کوروش علیانی بودند. در قسمت بعدی برنامه، کلیپ‌ 5 دقیقه ای از مراسم دومین همایش سفیران مهربانی که در سال گذشته برگزار شده بود پخش شد.

بخش بعدی برنامه نمایش مستند قهرمان پنهان بود. کسانی که در دوره های گذشته مهمان همایش سفیران مهربانی بودند، قطعا انیمیشن «بابا» را یادشان است.

در این دوره هم مستند «قهرمان پنهان» که به همت مسئولین موسسه ساخته شده بود، به نمایش در آمد. این مستند جذاب، زندگی یکی از خانواده های موسسه را با نگاهی متفاوت و بسیار جذاب مورد بررسی قرار داده بود. در این فیلم 20 دقیقه ای روایتی از موفقیتها و شادی های خانواده ای بیان شده بود که با تلاش و عشق سعی کرده بودند مشکلات را کنار بگذارند و زندگی را عاشقانه ادامه دهند. به جرات می توان گفت نگرش مطرح شده در این مستند که سرمایه گذار آن، شرکت سیمان شهرکرد است، کاملا متفاوت از نگرش متداول در جامعه ما نسبت به خانواده های محترم ایتام است.

 برنامه بعدی اجرای مدیحه سرایی آقای عبدلی بود که با اجرای زیبا و دل نشین خود حال و هوای جلسه را تغییر دادند.

سپس حجت‌الاسلام تراشیون از اساتید برجسته، مشاور و کارشناس مسایل تربیتی در حوزه کودک و نوجوانان مهمان بعدی برنامه بود. وی با اشاره به روایتی از حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در خصوص کمک به دیگران و نان آوری برای فقیران به موضوع کار خیر و ضرورت آن پرداخت. وی در ادامه از سرمایه‌های همراه انسان در عالم دیگر گفت و ادامه داد، داشتن اعمال خیر یکی از گزینه‌های همراهی انسان در عالم دیگر است.

حجت الاسلام  تراشیون در انتها به وجوه متفاوت موسسه خیریه مهر امام هادی (ع) اشاره کرد و گفت: این مرکز خیریه به لحاظ ساختاری و شیوه عملکرد، با برخی موسسات دیگر فرق دارد. یکی از ابعاد تفاوت آن؛  توجه بسیار به روح و روان افراد تحت تکفل است.

مهمان بعدی برنامه سرکار خانم دکتر معلمی فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان بود.

وی با اشاره به اینکه هوش ذاتی (ارثی) 20% و هوش هیجانی دربین افراد 80% می باشد، به خصوصیات هوش هیجانی اشاره کرد و گفت: هوش هیجانی در واقع مجموعه‌ای از مهارت‌ها می باشد که افرد برای یادگیری به آن نیاز دارند تا بتوانند نقش اجتماعی‌شان را به درستی انجام دهند. وی در ادامه به همه مهارت های ارتباطی اشاره کرد و گفت: موسسه مهر امام هادی(ع) واحد آموزشی در موسسه راه اندازی کرده است که رویکردش آموزش این مهارت‌هاست. به تعبیر بهتر در موسسه، مسئولین می خواهند به بچه ها ماهیگیری یاد بدهند.

در بخش انتهای برنامه آقای هادی محقق ـ مسئول موسسه خیریه مهر امام هادی(ع) ـ با حضور خود گزارشی از اقدامات موسسه درطی  یک سال گذشته ارائه نمودند.

ایشان در ابتدا با تلاوت آیه: لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ (هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید و از هر چه انفاق کنید قطعا خدا بدان داناست) بیان کردند که همه ما در کلام این مطلب را تایید می کنیم، ولی در عمل گاهی این گونه نیست. بطور مثال وقتی می خواهیم وسیله ای را به نیازمندی اهدا کنیم جنسی با سطح کیفیت پایین تر برایشان تهیه می کنیم.

ایشان در ادامه گفتند از معانی ضمنی آیه فوق این است که در کار خیر همه چیز دارای کیفیت باشد و ما در موسسه سعی کرده ایم بنا بر وسعمان این گونه عمل کنیم. اگر فیلمی می سازیم خوب باشد، اگر برای بچه ها اجناسی تهیه می کنیم یا کلاس می گذاریم و … همگی حتی المقدور از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

در ادامه آقای محقق به بیان عملکرد یکساله موسسه پرداختند و گفتند: در حال حاضر موسسه 1434 کودک را تحت حمایت خود دارد. این کودکان توسط 602 کفیل مورد حمایت قرار گرفته اند. همچنین بیشترین تعداد کودک (100پرونده) را عزیزی از تهران تحت حمایت خویش دارد و عزیز دیگری از کشور آمریکا با تعداد 60 کودک و دوست دیگری درکشور آلمان با تعداد 15 کودک بیشترین کودک را تحت حمایت خود قرار داده اند. همچنین بیشترین خیرین موسسه از شهرای تهران، مشهد، اصفهان و قم هستند. ایشان در ادامه گفتند که سال گذشته موسسه یک میلیارد و بیست و چهار میلیون تومان برای ایتام هزینه داشته است که هشتصد و چهل شش میلیون تومان آن در قالب ماهیانه به کودکان پرداخت شده است.

سپس ایشان به بیان برنامه های سال آینده موسسه پرداختند و گفتند که ان شاء الله از مهرماه امسال شروع به تکفل ایتام در شهرستان قلعه گنج کرمان می کنیم و امیدواریم با حمایت خیرین بتوانیم خدماتی را برای کودکان آن منطقه ارایه کنیم. همچنین ایشان از برنامه موسسه برای تالیف کتابی برای رده سنی کودکان با موضوع آموزش کار خیر به کودکان خبر دادند.

اقدامات موسسه انصافا پیشرفت خوبی نسبت به سال های گذشته داشت و تشویق مهمان ها یکی از معیارهای این پیشرفت بود.

گرفتن عکس یادگاری در استیج دکور انیمیشن بابا مقدمه خالی شدن سالن و حرکت مهمان ها به سمت سالن پذیرایی و صرف شام  و اتمام مراسم بود.

 

بازتاب خبری سومین همایش سفیران مهربانی در دیگر رسانه ها:

1) سایت خبری تابناک: پدری که صد کودک تحت تکفل دارد (کلیک کنید)
2) پایگاه خبری تحلیلی اعتدال: پدری که صد کودک تحت تکفل دارد (کلیک کنید)
3) خبرگزاری دانشجوگزارشی از سومین همایش سفیران مهربانی (کلیک کنید)