به نام مهربانترین مهربانان

از سومين همايش سفيران مهرباني موسسه اقدام به پذیرش ایتام از خارج شهر قم نمود و در ابتدای امر طرح تكفل ايتام در منطقه قلعه گنج شروع شد. در اينجا گزارش سفر آقاي مهدي قدمگاهي به قلعه گنج را در آبان ماه امسال مشاهده مي كنيد.

همیشه سفر به مناطق محروم حس و حال خودشو داره، ولی این بار کمی با همیشه متفاوت بود. قرار بود در این سفر سه روزه یک نماینده هم باشم؛ نماینده از طرف یک جمع مهرورز  و به عبارت بهتر یک «سفیر مهربانی».

12 آبان سال 95 راهی سرزمین گنج و رنج شدم. در سفر قبلی صحبت‌های ابتدایی با دوستان بومی منطقه انجام  و مقدمات کار جهت تكفل ایتام از شهرستان قلعه گنج و روستاهای اطراف آن فراهم شده بود. خدا رو شکر در این سفر  چند دیدار خوب با بومیان مهربان و دلسوزی داشتم که قرار بود به عنوان عوامل اجرایی در پرداخت ماهانه كودكان یتیم  در منطقه باشند. جلسات توجیهی برگزار و همه چیز آماده شد. ان شاء الله از 20 آبان ماه  40 فرشته‌ی کوچک عضو جدید خانواده‌ی مؤسسه مهر امام هادی ع در آن دیار خواهند بود. سیاست موسسه این است كه هر ماه تعداد ایتام تحت حمایت از قلعه گنج را با كمك خیرین افزایش دهد.

همین ماه اولین حقوق ماهیانه این 40 فرشته کوچک پرداخت می‌شود و در کنار آن به نیازهای پوشاک و لوازم التحریر این خانواده‌ها نیز رسیدگی خواهد شد.

 قلعه گنج كجاست:
قلعه گنج محروم ترین شهرستان استان كرمان ـ در فاصله 3900 کیلومتری از مرکز استان ـ و هم مرز با استان سیستان و بلوچستان واقع است.

چندین سال است به همت گروه‌های خودجوش ، خیریه و فرهنگی فعالیت‌های خوبی در قلعه گنج صورت گرفته و یا در حال برنامه‌ریزی است. اما با توجه به وسعت زیاد این شهرستان و پراکندگی جمعیت در حدود 200 روستا و آبادی (83 درصد جمعیت 80 هزار نفری این شهرستان؛ روستایی هستند!)، و همچنین عمق نیاز منطقه، هنوز بوضوح شاهد محرومیت‌های زیادی هستیم. شهرستان دچار نقص‌های فراوانی در زیربناهای عمرانی ـ مثل راه، آبرسانی، برق، گاز و… ـ است، همچنین فقر اقتصادی و بیکاری فراگیر، خشکسالی سنگین، مشکلات بهداشتی و درمانی گسترده، مشکلات فرهنگی و اجتماعی بعضاً حاد، فقر امکانات ورزشی و تفریحی و… ؛ تن نحیف و رنجور منطقه را بی وقفه آزار می‌دهد و فعالیت‌های ارزشمند نهادهای حمایتی دولتی و خصوصی هنوز بار قابل توجه‌ای را از دوش این مردم بر نداشته است و هر شخص آشنا با منطقه به روشنی می‌بیند که راه طولانی تا حل مشکلات اساسی این خطه باقی مانده است.

طبق آمار بدست آمده حدود 2000 كودك یتیم در این منطقه زندگی می كنند. ایتامی که اکثریتشان برای تامین ابتدائیات معاش و ادامه تحصیل، تکیه‌گاهی ندارند و حمایت‌های کمیته‌ی امداد و دیگر خیریه ها… خوب است ولی کافی نیست، و عده‌ای هم که از این نوع حمایت‌ها نیز محرومند.

 راهكار موسسه برای خدمت به فرشته های قلعه گنج:
تعدادی از طلاب جهادی قم  در قالب مجموعه فعالان فرهنگی مدت 5 سال است به انجام فعالیتهای مستمر فرهنگی اموزشی  تربیتی در شهرستان قلعه گنج نموده اند.   این مجموعه ویژگی‌های جغرافیایی، فرهنگی و… منطقه را می‌شناسند، با اغلب اشخاص معتمد، ارگان‌ها و نهادهای مؤثر منطقه آشنا بوده و تعامل نزدیک دارند، و مهم‌تر از همه با اجرای سه ساله‌ی طرح فعالان فرهنگی در این شهرستان، 142 خانم و آقا از روستاها و محلات مختلف این شهرستان گزینش، و بعد از گذراندن مصاحبه و دوره‌های مهارتی وآموزشی؛ تحت نظارت و در همان محل زندگی خودشان بعنوان عنصری فرهنگی به كار گرفته اند.موسسه مهر امام هادی مدت دو سال است با  مجموعه فعالان فرهنگی اشنا شده است و پس از ایجاد درك متقابل و اعتماد كافی بین دو مجموعه تصمیم گرفته شد با استفاده از پناسیل های مجموعه فعالان فرهنگی در قالب یك تفاهم نامه كاری ایتام منطقه قلعه گنج را تحت حمایت قرار دهیم.موسسه مهر امام هادی از نیروهای  مجموعه فعالان فرهنگی رای بازرسی و پرداخت ماهانه در منطقه قلعه گنج استفاده می كند و مجموعه فعالان فرهنگی نیز گزارش  عملكرد خود را نسبت به ایتام هرم اه برای موسسه ارسال می نماید.در این همكاری برخی از هزینه ها مانند تاسیس نمایندگی و … از دوش موسسه برداشته می شود.همچنین بشكل مناسبتری به فرشته های كوچك ان دیار خدمت رسانی خواهد شد.